Jak spakować się na zawody?

Kiedy już zdecydujecie, w których zawodach weźmiecie udział, właśnie uświadomiliście sobie, że wasz pierwszy start już za kilka tygodni, albo już w ten weekend bierzecie udział w Garmin Iron Triathlon Piaseczno, czas sfinalizować kompletowanie sprzętu i przygotowywać się do czwartej dyscypliny zwanej strefą zmian.

Na początek check list (do pobrania w pdf), czyli co zabrać z sobą na zawody?

check list
fragment check listy do pobrania

– Przede wszystkim strój startowy. Może to być tzw. tri suit, gotowy jedno lub dwuczęściowy strój z wbudowaną pianką poprawiającą komfort jazdy na rowerze. Zakłada się go od razu pod piankę pływacką. Niektórzy przebierają się po wyjściu z wody ze stroju w ubranie kolarskie lub biegowe, ale jest to totalną stratą czasu (a na niektórych zawodach wręcz zabronione – eksponowanie nagości w strefie zmian);

Strefa zmian

mati_strefa

W strefie najczęściej mamy do dyspozycji koszyk, lub pojemnik na rzeczy do przebrania oraz stojak na rower. Dzień przed zawodami, najpóźniej kilka godzin przed, zostawiamy tam rzeczy wymienione poniżej (poza rzeczami do pływania).

Buty biegowe triathlonowe lub ze sznurowadłami triathlonowymi;

Buty kolarskie;

Skarpetki (jeśli jesteś przyzwyczajony do biegania w skarpetkach, nie proponujemy eksperymentowania w trakcie zawodów z innymi rozwiązaniami, żeby uniknąć odcisków i odparzeń);

Kask. Zawodnicy stosują różne techniki mocowania kasku (przypinają go do roweru, wkładają do koszyka itp.) Często jednak w ferworze zmian kask spada i zamiast gonić szybką grupę kolarską, biegasz zestresowany między rowerami szukając zguby. Przymocuj kask możliwie jak najbezpieczniej, jednocześnie gwarantując sobie szybkie nałożenie go przed wybiegnięciem z rowerem ze strefy;

Mały ręcznik. Pozwoli wytrzeć nogi po wybiegnięciu z wody i przebrać komfortowo buty;

Bidon z wodą lub izotonikiem. Po pływaniu z pewnością bardzo będzie chciało Ci się pić (zwłaszcza po wyjściu z morza). Warto nawodnić się w tym momencie, spokojnie pijąc zanim ruszymy do kolejnego etapu. Woda przyda się też przed bieganiem, choćby po to, aby schłodzić rozgrzaną głowę;

Żele energetyczne, magnez w płynie;

Okulary przeciwsłoneczne lub przeciwwiatrowe;

Zegarek. Jeśli nie masz zegarka triathlonowego, przed startem zostaw w strefie ten, mierzący tempo biegu, żeby założyć go zaraz przed wyjściem na rower;

Pas z numerem startowym to najważniejsza rzecz. Jeden chip służący do pomiaru czasu, przymocowany będzie do Twojej kostki. Drugi „wbudowany” jest w numer startowy. Pamiętaj, żeby wybiegając na rower obrócić go na plecy, tak aby był widoczny. UWAGA: pas z numerem startowym przynosimy w dniu zawodów i zostawiamy w strefie zmian na chwilę przed startem! Tylko na jego podstawie można wejść do strefy przed zawodami; 

Worek na mokre rzeczy. Zazwyczaj organizator zapewnia uczestnikom dedykowane worki, do których należy włożyć piankę, czepek i okularki po wybiegnięciu z wody. Często też karane jest minutą straty, lub nawet dyskwalifikacją, kiedy zawodnicy tego nie zrobią, a ich rzeczy rozrzucone są wokół kosza;

Kurtka kolarka (wiatrówka) i / lub koszulka biegowa. Może się zdarzyć, że w dniu startu nagle temperatura drastycznie spadnie, zacznie padać deszcz lub inny Armagedon. Warto być przygotowanym na taką sytuację i włożyć do koszyka coś cieplejszego do ubrania.

Oprócz rzeczy zostawionych w strefie zmian na start weźmy ze sobą dodatkowo:

Pływanie

mati_pływanie

Czepek. Najlepiej dwa (jeden zapasowy), choć często nakazane jest, aby płynąć w czepku organizatora. Pamiętaj, że kiedy woda jest bardzo zimna, pod nim warto mieć jeszcze jeden, swój czepek;

Okularki pływackie. Na zawodach najpierw załóż okularki, potem czepek – zmniejszysz ryzyko, że ktoś Ci je strąci, lub zsuną się podczas pływania;

Pianka pływacka. Bardzo ważna i przydatna rzecz. Niezbędna wręcz, kiedy woda nie jest jeszcze najcieplejsza. Są jednak sytuacje, gdy organizator zakaże korzystania z nich, gdy temperatura wody przekroczy regulaminowy poziom. Warto zainwestować w dobrą, mocno dopasowaną piankę, gdyż dodatkowo wspomaga wyporność ciała (nie toniemy w niej) i przyspiesza pływanie (zmniejszenie oporu).

Rower

mati_rower

Zestaw naprawczy. Łyżki do wymiany dętki, dętka zapasowa, mały zestaw kluczy, nabój do szybkiego pompowania roweru (nie są konieczne, wszystko zależy od tego jaki długi dystans wybrałeś i jak oceniasz szansę na złapanie gumy w trakcie zawodów). Pamiętaj też, że na trasie pojawia się serwis rowerowy, więc wiele osób rezygnuje z zestawu na rzecz odciążenia roweru. Nie zawsze jednak uda się, że serwis dojedzie do Ciebie na czas i zdąży wymienić dętkę przed upływem czasu;

Bidony z napojami. Polecamy minimum dwa na rower – jeden z wodą, jeden z izotonikiem (najlepiej sprawdzonym, domowym);

Licznik. Warto zadbać o choćby podstawową wersję licznika, który pokaże nam przede wszystkim takie parametry, jak prędkość i dystans. Korzysta się z niego o wiele bezpieczniej niż np. z zegarka.

Rękawiczki rowerowe. Jest to kwestia indywidualna, gdyż ich założenie zabiera nieco czasu (chyba, że macie w tym dużą wprawę). Na długich dystansach mogą poprawiać komfort jazdy, na krótkich nie są konieczne;

Bieganie

mati_biegnie

Czapka z daszkiem lub daszek. Przydaje się zarówno w czasie upałów jak i deszczu.

To jest nasz ekwipunkowy must-have, jaki zabieramy z sobą zawsze na zawody. Zbudowaliśmy ją na podstawie własnych doświadczeń i porad innych triathlonistów. Korzystając z linka do check list  możecie pobrać ją w .pdf, wydrukować i odhaczać, co jeszcze musicie skompletować lub dopisać własne, niezbędne rzeczy. Ale nie martwcie się – tak jak my, pewnie też o czymś zapomnicie 😉 

mati zwycięzca

Taki zestaw powinien doprowadzić was od linii startu do mety.


Pamiętajcie, żeby nie testować w dniu zawodów niesprawdzonych wcześniej metod, które mogą nagle zawieść. 

Na liście znajdziecie jeszcze wazelinę, oliwkę czy gumki krawieckie. Po co? Niedługo podzielimy się z wami poradami, które mogą pomóc wam w dniu startu i zaoszczędzić cenne sekundy na zawodach. Jeśli uważacie, że dodalibyście coś do naszych wskazówek – śmiało piszcie i dzielcie się swoimi doświadczeniami.